Liten Hunds forum  
September 09, 2010, 10:22:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
Nyheter: Välkommen till LitenHunds FORUM! Klicka gärna på fliken "GALLERI" för att titta på hundbilder!

Lägg gärna in en bild på din hund - eller sätt betyg/kommentera andras bilder!

*** OBS! Du vet väl om att du kan registrera dig som medlem helt GRATIS! ***

(Klicka bara på fliken Registrera och fyll i dina uppgifter)

Startsida   Hjälp Sök Galleri Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vill ha hund! Men kan jag? HJÄLP!  (läst 1826 gånger)
paien
Newbie
*
Antal inlägg: 4

Visa profil
« skrivet: Augusti 16, 2008, 12:25:08 »

Hej!
Jag är en tjej på 19 år. Jag har precis gått ut gymnasiet och ska börja plugga till undersköterska nu i höst. Jag har velat ha en hund flera år, men inte tagit tag i det.

När jag var liten hade vi hund vid två tillfällen. Det var då min farbrors hund, som vi tog hand om för att han inte kunde det av någon anledning.. Första vändan Kim (världens gulligaste och snällaste tibetanska spaniel!) kom till oss stannade han ca två år och då var jag ganska liten. Den andra vändan var när jag var ca 12 år och då hade vi honom tills han dog (dagen innan julafton...).

Och nu undrar jag om jag skulle klara av att ha en hund? Och ni som vet mer om hur det är ha hund (jag var ju ganska liten när vi hade hund, så jag kommer ju inte ihåg alla små detaljer..) kanske kan hjälpa mig!

Lite bakgrundsfakta.. :
-Jag bor med mina föräldrar, två syskon (7 och 11 år gamla)
-Vi bor i lägenhet, men nära till det gröna
-Vi har en katt
-Mina föräldrar tycker om djur, men min pappa tycker inte att en hund skulle passa oss.. Fast jag vet att han är den som skulle älska den mest av dom Leende (smiley)
-Min mamma jobbar ofta kvällar, så hon skulle kunna (redan pratat med henne....) gå ut med den på dagen och så.. Jag vet ju ännu inte mitt schema och så..

Och eftersom man ska vara mycket med valpen när man precis fått hem den, har mina tankar varit att kanske köpa en till jullovet.

Och mina syskon är ju sÃ¥klart jätteivriga över mina "hund-planer" och  frÃ¥gar hela tiden om jag ska skaffa hund.. Leende (smiley)

SÃ¥, vad tror ni?
Loggat
Schewa
Newbie
*
Antal inlägg: 1

Doris slappar i fåtöljen

Visa profil
« Svara #1 skrivet: September 07, 2008, 10:45:44 »

En sällskapshund (liten hund) och också alla andra hundar kräver, olika saker. MEN DE FÅR ABSOLUT INTE LÄMNAS ENSAM FÖR LÄNGE.
Jag har en bl.ras, enbart bl. med sällskapsraser. Hon accepterar inte om jag går ifrån henne. Inte ens om hon har sällskap av andra familje medlemmar. Tänk till, en hund lever förhoppningsvis, 10 till 15 år.
Du är 19 idag. Är du beredd att ansvara för en INDIVID ca. 15 år framåt?
Loggat

Doris
Chihuahuapojke
Newbie
*
Antal inlägg: 4

Visa profil
« Svara #2 skrivet: Oktober 24, 2008, 07:59:14 »

Det viktigaste när du väl har bestämt dig för att köpa en liten hund är att kontakta Kennelklubben för information om seriösa uppfödare. Sedan gÃ¥r du in pÃ¥ rasklubben och kontaktar deras valpförmedlare. Detta är jätteviktigt för om du köper en hund pÃ¥ blocket sÃ¥ kan du dra pÃ¥ dig en sjuk valp och dessutom bli lurad.  Glad
Loggat
ingjo
Newbie
*
Antal inlägg: 6

Dvärgpudel/Lhasa Apso/Yorkshireterrier - Leija

Visa profil
« Svara #3 skrivet: Oktober 27, 2008, 02:06:37 »

Hej.
Tänk till innan du blir med hund. Sen har du ju en familj som stöttar. Om familjen är med från början så finns ju den i valpens flock från första stund även om det är du som ska ha huvudansvaret.
Det finns många olika sätt att bli med hund och du gör det som du tycker passar er bäst.
Själv har jag köpt min på blocket (utan sjukdom och lurendrejeri) men visst finns det sånt där också så var uppmärksam.
Se alltid till att ha skrivna papper om vad som gäller om något skulle bli fel/hända och gärna att det ska finnas doldafel försäkring.Och att man kan vända sig till uppfödaren vid frågor mm.
Lycka till med valpköp om du nu bestämt dig.  Cheesy
Loggat

Gift, 3 pojkar, 2 katter, 1 hund.
Xitamiz
Newbie
*
Antal inlägg: 3

Visa profil Hemsida
« Svara #4 skrivet: Januari 21, 2009, 08:55:45 »

Hej

Det är viktigt att du inte köper hund för impulsartat eller att du tjatar till dig hund. Det kan vara klokt att samla så mycket information som möjligt från bla kennelklubben och rasklubbar om hur det är att äga hund och om de raser du kan tänka dig. Ha sedan ett familje möte där alla får lägga fram sina synpunkter. Ta gärna kontakt med några uppfödare, förklara situationen och be gärna att få komma på besök med HELA familjen. Det är viktigt att den i familjen som är minst intresserad kommer med för att få bilda sig sin egen uppfattning och ställa egna frågor. Det är många raser som ser vackar ut, men som kanske inte passar mentalt i just er familj och viktigt att tänkla på också hur mycket hunden kräver i pälsvårs och den tiden ska läggas till .

Lycka till

Leena Ekroth, Xitamiz kennel
Loggat

Det man sår får man skörda
fralla
Gäst
« Svara #5 skrivet: Oktober 19, 2009, 07:32:11 »

Du ska lyssna till ditt hjärta; Har jag tid att ha hund? Vill jag verkligen ge mig på ett djur som kan bli över tio år gammalt? Har jag råd? Har jag tid? Ställ dig själv de här frågorna och låt dig inte övertygas av nån annan som kanske jätte gärna vill att du skaffar hund. Leende (smiley) m.v.h en som älskar fransk bulldog..
Loggat
Rora
Newbie
*
Antal inlägg: 6

Visa profil Hemsida
« Svara #6 skrivet: Juli 23, 2010, 11:25:34 »

Jag hÃ¥ller med det alla andra skrivit. Har du tid? Är det rätt tillfälle? osv..  MEN! Det där med att du är 19 Ã¥r; Jag köpte min hund när jag var 18 och det är en av de bästa sakerna jag gjort i hela mitt liv. Jag har haft henne i 2 ½ Ã¥r nu och jag vill (om det skulle vara möjligt  Ledsen) ha henne resten av livet ocksÃ¥!

Åldern är inte allt.
Loggat

Söt och smart - Jappe såklart!
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.7 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!